Sütiket használunk azért, hogy weboldalunkat még jobban személyes igényeidre szabjuk. Bővebb tájékoztatás az Adatvédelmi nyilatkozatban.

Rendben
Termékek Menü
0
06709489940

Méz és cukor!

Méz és cukor...

Egészség és cukor

Tudtad, hogy a finomított fehér cukor szakértő becslések szerint több kárt okozott már az emberiségnek, mint a dohány? Enyhén szólva nem hat túlságosan jól az emberi szervezetre.

Mi is a probléma a cukorral?

A szervezetünknek szüksége van bizonyos mennyiségű cukorra az életfunkciók ellátásához. Nem mindegy azonban, ezt miből és milyen mennyiségben visszük be a szervezetünkbe.

Mivel a feldolgozatlan, nyers zöldségekben, gyümölcsökben, valamint a gabonafélékben és a tejtermékekben is van valamennyi cukor, a szervezetünk számára szükséges mennyiséget kinyerhetjük egyszerűen a külön édesítés nélkül fogyasztott gyümölcsökből, gabonapelyhekből stb.

Iparosított termék!

A manapság azonban nagy mennyiségben használt fehér cukor iparosított termeléssel előállított édesítőszer, 99,9% üres kalória, csak szénhidrát és víz. A soklépcsős finomítás során szinte teljes egészében elveszti ásványi anyag –és vitamintartalmát.

A fehér cukor vagy más néven a finomított cukor 99,9%-ban egy szaharóz nevű egyszerű szénhidrátból álló anyag. A finomított cukrot – ismertebb nevén kristálycukrot a cukorrépából nyerik. Ez közismert, de mi történik addig, amíg asztalunkra kerül a végtermék?

A répaszeleteket először kilúgozzák, majd az így kapott levet mésszel tisztítják. A szűrést követi a savas fehérítés, majd a bepárlás, és a cukor kristályosodásáig a vákuumban történő főzés. Ezt követi a finomítás, majd újabb fehérítés következik, melyhez ismét a kénsavat hívják „segítségül”.Újabb lépés a szűrés, majd a kristályosító bepárlás, melynek végeredménye a késztermék.

Míg maga a nyers cukorrépa körülbelül 20 százalék cukrot, a kristálycukor 95 százalékot tartalmaz. Ez a természetben előforduló minden növény cukortartalmának a többszöröse, míg természetes anyag egyáltalán nem marad benne.

A fehér cukor tehát üres kalória, hirtelen emeli a vércukorszintet, és a lebontásához vitaminokat is fel kell használni.

Szakemberek szerint egy felnőttnek napi legfeljebb 5 gramm iparilag előállított cukrot volna szabad fogyasztania, napi 100 gramm bevitelével pedig mintegy 40 százalékkal csökken a szervezet védekezőképessége. Az állandó, folyamatos túlzott cukorbevitel nemcsak a koncentrálóképességet csökkenti, de függőséget is okozhat.

A cukor tápanyagot nem tartalmaz, ugyanakkor hirtelen vércukor- és inzulinszint emelésével nassolásra késztet, elhízást okoz, a lebontásához további vitaminokra van szükség.

Károsítja az idegsejteket, megnagyobbítja a májat. A test B-vitamin tartalékait kiüríti. Megváltoztatja a normál bélflórát, fokozza a daganatképződés esélyét. A bélrendszerben a cukor a gombás megbetegedések melegágya, terheli a hasnyálmirigyet is. Székrekedést okoz.

Fokozza a gyomor savképzését, következménye: gyomorsav túltengés, reflux, gyomor és nyombél fekély. Elsavasít. Elvonja a csontokból a kalciumot, csontritkulást okoz. Megköti és visszatartja a koleszterint. Fogainknak sem tesz jót. Túlterhelést jelent a szervezetünknek, izgatja az emésztőrendszert, nehezíti élő gépezetünk, agyunk munkáját.

Mértéktelen fogyasztása emésztési zavarokat, ételallergiákat, candida-fertőzést, endokrin betegségeket, alacsony vagy magas vércukorszintet, ízületi gyulladásokat, rákot és sok más degeneratív kórt okoz.

Rejtett cukor az élelmiszerekben

A problémát tetézik a feldolgozott élelmiszerek, a készételek, az üveges szószok, üdítők, stb.,  amelyek szinte kivétel nélkül tartalmaznak hozzáadott fehér cukrot, rejtett cukrot vagy mesterséges édesítőszert.  Ezen egyszerű cukorfajták emésztése rövid ideig tart, a szervezet számára már nem hasznosítható felesleg rögtön a véráramba kerülve elkezdi az egyensúly megbontását.

A cukor valóban függőséget okoz

Sajnos igaz, hogy a cukor rövid ideig tartó, de rendszeres fogyasztás után is nagyon nehezen leküzdhető sóvárgást kelt s így cukorfüggőséget alakít ki, mely további betegségekhez vezet. Ezért is fontos, hogy lépésről-lépésre változtassunk szokásainkon, így kevésbé terheljük meg a szervezetünket.

Napról napra érezni fogjuk a cukordiéta hatását: tisztább, fénylőbb, rugalmasabb bőr, könnyedebb emésztés, emelkedő teljesítmény és energiaszint, javuló közérzet, csökkenő súly, helyreállt ízérzékelés. Egy idő után visszatalálunk az ételek valódi ízéhez: kevésbé fogjuk kívánni a finomított, cukrozott, mesterséges táplálékokat és sokkal inkább az egészséges, nyers, valódi táplálékokat.

Mi az, amit inkább NE használj cukor helyett?

Sajnos a barnacukor nagyjából átverés: a barnacukor valójában a cukor kevésbé finomított változata, sőt, kis hazánkban gyakran egyszerű fehércukrot kapunk utólag nádmelasszal színezve. A nádcukor a legkevésbé finomított változat, így relatíve ez tartalmazza a legtöbb ásványi anyagot és nagyobb mennyiségű B-vitamint.

A szacharóz répacukor vagy nádcukor, a fruktóz gyümölcscukor, a glükóz szőlőcukor, a  dextrin nevű adalékanyag pedig egyfajta kukoricakeményítőből előállított cukor, hajszálnyival jobbak csak, mint az egyszerű fehér cukor.A mesterséges adalékanyagok (aszpartám, aceszulfám-K, szacharin, neotame, szukralóz, ciklamátok) sokkal több károsodást, például rákot okozhatnak, mint a cukor (Dr. Robert O. Young). Persze vannak más lobbi-vélemények is.

Vigyázz a light termékekkel is, hiszen ezek is többnyire édesítőszert tartalmaznak, és a ’light’ megnevezés gyakran nem a csökkentett cukor-, hanem a csökkentett zsírtartalomra utal.

Miért méz?

Nem hízlal! Oka kézenfekvő:  egyszerű cukrai könnyen, közvetlenül a bélből szívódnak fel és nem alakulnak át zsírrá!  A gyümölcscukor a májban glikogénként raktározódik el, a szőlőcukor pedig az izmokban elég, ezért a sportolók is szívesen esznek mézet, szőlőcukrot. Ráadásul a méz aktívabb életvitelre, mozgásra serkent, ami szintén az elhízás ellen hat.

Nem (csak) édesítőszer! A szőlő- és gyümölcscukron kívül számtalan, az emberi szervezetre jótékonyan ható alkotórész (szerves savak, vitaminok, aminósavak, fehérjék, flavonoidok, aromatikus anyagok, bioaktív anyagok, ásványi anyagok, enzimek, illóolajok) van benne. A mézet az ókori görögök "égi harmat"-nak,  nevezték. De hívták istenek eledelének, a természet ajándékának is.

Méz és cukorbetegség

A méz segít megőrizni az inzulinérzékenységet!

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának kutató fiziológusa, David Baer egy nemzetközi tanácskozáson jelentette be a napokban, hogy a méz egyedülállóan hasznos tulajdonságai: a sebgyógyítás, a pihentető alvás, a köhögés csillapítása, a memória, a gondolkodás javítása mellett még a vércukorszint ellenőrzés alatt tartásában is képes segíteni.

A méz ugyanis képes arra, hogy fenntartsa a jó inzulinérzékenységet.  Az  inzulinérzékenység csökkenése az első jele annak, hogy a cukoranyagcsere felborult. Ráadásul az inzulinérzékenység csökkenése miatt nem csak cukorbetegség, de az elhízás, a szív és érrendszeri betegségek, a sztrók (agyvérzés) és a magas vérnyomás fenyegeti az arra hajlamos embereket.

„Kísérleti bizonyítékok támasztják alá, hogy a méz fogyasztása – szemben más édesítőanyagokkal – javíthatja a vércukor-szint ellenőrzés alatt tartását és az inzulinérzékenységet” – jelentette ki előadásában David Baer.

Kristályos méz

A kikristályosodott (cukros) méz nem a méhészek ármánykodásának (cukrot kevernek hozzá) a műve! Ez egy természetes folyamat, ami a méz szőlőcukor tartalmától függően előbb-utóbb bekövetkezik.

Vannak gyorsabban és lassabban kristályosodó mézfajták, de ez a folyamat a mézek beltartarmi értékét nem csökkenti. Ez csak egy fizikai folyamat, amikor is  a méz kémiai tulajdonságai nem változnak meg. Leggyorsabban 15 fokon kristályosodik a méz, alatta és fölötte kevésbé.

A tájékoztatót összeállította:

Trepinszki József
vezető mézkedvelő
Mézbarlang.hu


Nyilatkozat:  Minden állítást, amelyet a cukor és a mézek hatásairól olvashatsz, tudományos, laboratóriumi vagy klinikai kutatások illetve népi tapasztalatok támasztanak alá. Ezen kigyűjtés közel sem teljes, de a legalapvetőbb információkat tartalmazza. Ugyanakkor nem kívánunk felülbírálni egyetlen orvosi véleményt, utasítást sem. Az információk nem használhatók diagnózisként, illetve egészségügyi problémák, betegségek kezeléseként, valamint a mézek nem helyettesítenek egyetlen gyógyszert sem. A mézről, mint táplálék-kiegészítőről adott tájékoztatást nem bírálták el hazai, illetve nemzetközi hatóságok, és nem tekinthetők gyógyszernek egyetlen betegség kezelésére vagy megelőzésére sem.

 

blog comments powered by Disqus