Gyakran ismételt kérdések 4.

Hogyan válasszak mézet?

Véleményem szerint a mézfogyasztás 5x4+1=21 döntő szempontja:

    1. Az ár. Akinél ez a döntő kiválasztási szempont, annál egy biztos: nem igazi tudatos mézfogyasztó. Ezeknél az embereknél a fő ismertetőjegyek a következők:

      Első:  egy-két mézfajtát fogyaszt, jellemzően az akác és a vegyes virágmézet. Ezeket lehet olcsóbban kapni a super-hipermarketekben.

      Második: ösztönös fogyasztó, teába, süteményekbe fogyasztja a mézet, azért, mert szereti az ízét, esetleg valamilyen betegség-tünet (pl. megfázás) előjöttekor (a gyógyszerek mellett) többet eszik az akácmézből, mert hallotta (esetleg tapasztalta), hogy az jó.

      Harmadik: nem ismeri a különböző mézek különböző gyógyhatásait, a hazánkban fellelhető 30-40 féle mézből legfeljebb 3-4-ről hallott, arról sem tudja igazából, hogy mire való.

      Negyedik: Inkább a gyógyszerekben hisz, inkább gyógyszereket fogyaszt, de nem csak betegségek esetén, hanem folyamatosan, mert az orvos felírta neki, vagy látta-hallotta a reklámokban. Úgy gondolja, nem engedheti meg magának a drága mézfogyasztást.

      Félreértés ne essék: az ég világon senkit sem akarok sem megbántani, sem lebecsülni, főként nem az ilyen mézfogyasztókat, mert legalább kiváltanak vele valamennyi cukrot és a tudatos mézfogyasztók felé vezető út első lépcsőfokára léptek.

      Ők azok, akik felvilágosító munka eredményeként (aki lehet akár egy jóbarát, ismerős is) tudatos mézfogyasztókká válhatnak. Legalábbis az ide vezető első lépcsőfokról rá lehet majd vezetni a következőre.

      A mézek áranál egyébként sokminden befolyásoló tényező van, de a legfőbb dolog Milyen könnyen, mennyi munkával, mennyi költséggel lehet gyűjteni nektárt? Pl. a 2012-es fagyáskárok miatt kevés lett az akácméz, ugyanannyi munkával kevesebb mézet lehetett pergetni. Fel is ment az ára! Meg vannak kisebb területen lévő, nehezebben gyűjthető, kisebb nektártartalmú mézelő növények is.


    2. A minőség. Hát itt aztán nem könnyű eligazodni, különösen az üvegbe (műanyagba??) zárt méz laikus szemmel történő megitélésénél. Néhány árulkodó jel, amire figyelnünk kell mézváásrlásnál:

      Első: az ára elárul(hat)ja a minségét is. "Teszkós" olcsó mézet én mindenesetre sosem vennék, főként a sokat hallott hamisítási botrányok után! Ennek ellenére még mindig megtalálhatók ugyanazok a "termelők" ugyanazzal az olcsó mézzel! Javaslat: egye és vegye a már kipróbált és bevált mézeket!

      Második: a jó méz állaga a fajtamézre jellemző tulajdonság. Vannak sűrűbb és folyósabb mézek. Vannak kristályos és krémmézek. Mivel a méz víztartalma legfeljebb 20% körül van, a nagyon folyós méz az gyanús. Viszont a "cukros" méz nem feltétlen jelent rossz minőségű mézet! Sőt! Repcemézet egyáltalán ne vegyünk folyósat, mert ennek a krémszínű kristályos alakja a természetes (a magas szőlőcukor tartalma miatt néhány nap alatt kristályosodik!). Akácmézből meg kerüljük a kristályos változatot, hacsak nem hívják krémméznek.

      Harmadik: a színe is árulkodó lehet. A teljesen folyós méz sosem lehet zavaros, opálos színű! Azt ne vegyék meg! Amelyik viszont elkezdett kristályosodni cukrosodni), az nem jelent rossz minőséget. A kristályosodás a méz aljáról indul és ekkor tünhet zavarosnak. Ha valaki otthon ezt észreveszi, nyugodtan egye akár kristályos állapotban. Vagy ha zavarja, legfeljebb 40 fokos vízben vagy sütőben ismét teljesen folyóssá válik a méz.

      Negyedik: a tetején lévő habzás a méz romlásának a jele! Ez akkor fordulhat elő, ha nagy a méz víztartalma, mert ekkor forrásnak indul és elkezd savanyodni a méz.

    3. A hatások. Itt aztán lehet mazsolázni!  Hogy válasszuk ki a nekünk leginkább hasznos és szükséges mézfajtát? A tippek:

      Első: induljunk ki abból, hogy milyen bajunkon, nyavalyánkon szeretnénk gyógyhatást elérni. És ehhez válasszuk ki a megfelelő mézfajtát. Hogy melyik méz mire jó, azt az áruházunkban a különböző mézek leírásánal elolvashatja, vagy összefoglalóan  és könnyen áttekinthető táblázatból innen is megtudhatja.

      Második: általános cukorhelyettesítésre, a finimított kristálycukor káros hatásainak kivédésére bármelyik méz használható. Teába a teával megegyező méz használata a leghatásosabb. pl. hársfateába hársméz, kakukkfű teába kakukkfű méz, gyermekláncfű teába gyermekláncfű méz. Általánosan süteményekbe az akác és a vírágmézet használják, de jó lehet  a selyemfű méz, a meggyméz  és a bálványfa méz is. A repceméz hagyja meg a leginkább az ital aromáját, így kávéba a legjobb megoldás cukorhelyettesítésre. Mindenki próbálja ki akár saját maga, hogy  a különböző mézek mivel finomak. Persze vannak kimondottan desszertmézek is, amik önmagukban a legfinomabbak (pl. gesztenyeméz, fenyőméz, levendula méz...)

      Harmadik: Általános immunerősítésre, betegségek megelőzésére legjobb aakác, ámorakác, aranyvessző, édesharmat, hárs, rozmaring és a propoliszos méz, de bármilyen méz sokkal jobb, mint a mesterséges vitaminok és étrendkiegészítők.

      Negyedik: egy kicsit holisztikus megközelítés, de fogadják meg. Amelyik méz ízlik, az a méz csak jó lehet, arra szüksége van a szervezetének. Ez jelentheti azt is, hogy egyszer egyik ízlik jobban, egyszer a másik. Tehát ha teheti, vásárlás előtt kóstoljon, vagy vegyen kis kiszerelésű kóstoló mennyiséget. Üzletünkben folyamatosan kóstolhat legalább 10 fajta mézet.


    4. Kezdő mézfogyasztóknak is van néhány javaslatom:

      Első: mielőtt vásárolsz, lehetőleg kóstold meg a mézet. Akár az üzletben, akár valamelyik ismerősnél, barátnál. Ezután vedd meg az első mézeket.

      Második: ne vásárolj egyszerre sokfajta mézet, legfeljebb 2-3 fajtát. Szokd meg, hogy lehetőleg naponta fogyasztasz 2-3 kávéskanállal. És nem többet, a sok méz nagyon telit és megunhatod, mielőtt még rászoksz a rendszeres mézevésre.

      Harmadik: Próbáld ki minél többféleképpen a mézevést. Teába, tejbe, pirítósra, műzlibe, gyűmölcsre, palacsintába, süteménybe, vagy ahogy fantáziád diktálja!

      Negyedik: A következő vásárlások előtt lehetőleg tájékozódj a különböző mézek különböző hatásairól. Próbalj meg eszerint választani és a hatás biztosan nem marad el.


    5. Haladó mézfogyasztóknak egy főtanács: így tovább! De ne egégedj meg az eredményekkel, válj profi mézfogyasztóvá!

      Első:Kóstolj és ismerj meg mégtöbb fajta mézet! Fogyassz mégtöbb fajta módon. A fantázia határtalan.  Vállj ínyenc mezfogyasztóva! Legyél méz-somalier!

      Második: Ne feletkezzn meg egyéb méhészeti termékekről sem! Propolisz, méhpempő, virágpor. A természet további csodái!

      Harmadik: Próbáld meg a lehető legteljesebb mértékben kiktatni a finomított kristálycukrot az étrendedből és helyettesítsd mézzel!

      Negyedik: Meséld el ismerőseinek mimindent  köszönhetsz a méznek, terjeszd minél szélesebb körben áldásos hatásait!

         

        +1.  Vezető mézkédvelő. Sokat tud a mézekről, rendszeresen fogyasztja, neki nem kell tanács mézfogyasztás ügyben. Önállóan dönt milyen mézet, mikor és mennyit egyen.

         És terjeszti:  méz=egészséges édesség+édes egészség.

        (Írta:Trepinszki József, vezető mézkedvelő, mezbarlang.hu)

         

        Ui: Felmérések alapján kimutatták, hogy a méhészek kevesebb nyavalyát kapnak el és átlagban 5 évvel tovább élnek, mint a nem mézevő embertársaik.



        Vissza a GYakran Ismételt Kérdésekhez >>>